JAK ZOPTYMALIZOWAĆ WITRYNĘ POD KĄTEM WYSZUKIWANIA LOKALNEGO?

Mały przewodnik po lokalnej promocji w wyszukiwarce dla tych, którzy chcą w sposób profesjonalny promować swój biznes. Zaproponowane techniki sprawdzają się zarówno w promocji regionalnej, jak i w promocji w obrębie jednego miasta, w podziale na określone obszary.

Wyszukiwanie lokalne jest ważnym czynnikiem skutecznej promocji małych i średnich firm w Internecie, a dla sklepów offline, salonów kosmetycznych, klubów fitness i hoteli praktycznie jedynym. Pracuję jako specjalista SEO w web-studio „Site-Project” i jestem świadomy, jak problematyczne jest promowanie takich firm za pomocą optymalizacji pod kątem wyszukiwarek. Poniżej przedstawiamy narzędzia i metody promocji, które naprawdę działają, i które warto zastosować w praktyce.

DLACZEGO POZYCJONOWANIE LOKALNE JEST WAŻNE?

Otymalizacja strony pod kątem promocji regionalnej i lokalnej w wyszukiwarce jest jednym z głównych punktów wzrostu każdej komercyjnej strony internetowej, a dla niektórych kategorii jedynym. Wynika to z następujących powodów:

  • Personalizacja wyszukiwania. Nie ma już ujednoliconego rankingu wyszukiwania, w wynikach wyszukiwania niezmienne są tylko usługi samych wyszukiwarek (pozdrawiamy, Google!) i czarodziejów SEO. A najlepsze pozycje uzyskują albo mega-markety, albo agregatory (marketplace’y) i katalogi. Albo Ci, którzy potrafili ominąć ograniczenia stawiane przez wyszukiwarki takie jak Google, Bing czy Yahoo.
  • Algorytmy wyszukiwania zmierzają w kierunku sieci semantycznej, która operuje na obiektach wyszukiwania, a nie na słowach kluczowych i „zaufaniu”. Innymi słowy, wyszukiwarka musi wyróżnić Twoją firmę spośród wielu innych i zaufać jej.
  • Internet staje się przyjazny dla urządzeń mobilnych, co oznacza, że wyniki wyszukiwania będą powiązane z lokalizacją, z której pochodzi zapytanie. Nie ma sensu promować salonu kosmetycznego na ogólne zapytania bez odniesienia do danego obszaru.

W wielu obszarach istotność tekstu, profil linków i inne znane czynniki SEO nie mają już znaczenia. Stoję na ulicy i szukam salonu fryzjerskiego w pobliżu – a ja nie potrzebuję salonu fryzjerskiego na drugim końcu miasta. Wyszukiwarki nauczyły się to rozumieć i pokażą mi listę tych salonów, które znajdują się w niewielkiej odległości ode mnie. Oznacza to, że klient otrzyma tych, którzy lepiej dostosowali się do lokalnego wyszukiwania obecności jego firmy w Internecie.

Przyjrzyjmy się, co możesz i powinieneś zrobić ze swoją stroną internetową, aby znaleźć się na szczycie lokalnego wyszukiwania.

Utworzenie podmiotu poszukującego: nazwa, adres, telefon

W anglojęzycznej literaturze marketingowej istnieje akronim NAP, który oznacza „Name, Address, Phone”. Jeśli chcesz zajmować wysokie pozycje w lokalnych wynikach wyszukiwania, powinieneś zapamiętać tę kombinację i zrozumieć jej znaczenie.

Gdzieś na Twojej stronie internetowej znajduje się nazwa firmy, adres i numer telefonu, pod którym klienci mogą się z Tobą skontaktować. Zazwyczaj nazwa i numer telefonu są umieszczone na górze strony, w „nagłówku”. Na dole, zwykle znajduje się dodatkowy adres biura lub oddziału. Jest to ważne nie tylko po to, aby użytkownicy mogli łatwo Cię znaleźć, ale także dla promocji w wyszukiwarkach.

Dlaczego? – Ponieważ wyszukiwarki biorą tę informację pod uwagę, gdy wybierają najlepsze lokalne wyniki wyszukiwania z georeferencją. Ujednolicone informacje o firmie pomagają wyszukiwarkom dokładnie zidentyfikować firmę, bez mylenia jej z nazwami i podobnymi firmami, aby utworzyć podmiot wyszukiwania i powiązać go z daną lokalizacją.

Dlatego też należy sformułować kombinację nazwy, adresu i numeru telefonu i używać jej wszędzie tam, gdzie jest mowa o firmie. Oto jakie dane są ważne dla SEO:

  • Pełna nazwa firmy. Powinna ona zawierać pełną nazwę, bez skrótów, oraz krótki opis. Przykład: „Sklep z materiałami budowlanymi Nowak i Syn”. Nie używaj żadnych skrótów, chyba że jesteś marką znaną absolutnie wszystkim.
  • Pełny adres firmy. Wybierz jedną i używaj jej tylko w każdym przypadku. Google zrozumie, jeśli napiszesz ulicę inaczej, niż jest to podane w Katalogu Google.
  • Numer telefonu. Wybierz jeden format pisowni i używaj tylko jego, bez żadnych odmian.

Wydaje się to proste i logiczne. Jednak nie każda firma przestrzega tych zasad, a w Internecie można znaleźć wiele sprzecznych informacji z różnymi wersjami nazwy, wieloma numerami telefonów i różnymi adresami.

Informacje o Twoim imieniu i nazwisku, adresie i numerze telefonu powinny być jak najbardziej spójne we wszystkich źródłach: wyszukiwarkach, katalogach, spisach, sieciach społecznościowych. Spójność tych danych obejmuje nie tylko podstawowe informacje, ale także pisownię i formatowanie. Aż do ostatniego szczegółu.

Spójne dane firmy w różnych źródłach są gwarancją, że Twoja firma naprawdę istnieje i jest legalna. Oszustwa i strony typu „fly-by-night” albo nie są powiązane z rzeczywistym adresem fizycznego zakładu czy jednoosobowej działalności gospodarczej, albo informacje te są nieskoordynowane na zewnętrznych stronach, które dostarczają informacji o adresach firm.

INTEGRACJA TWOJEJ STRONY Z GOOGLE MY BUSINESS (GOOGLE MOJA FIRMA)

Google i inne wyszukiwarki w różny sposób traktują regionalność, ale w przypadku zapytań komercyjnych i transakcyjnych w obu przypadkach będą pokazywane lokalne sklepy, fryzjerzy, kina, restauracje itp. Google oferuje przydatne narzędzia, dzięki którym Twoja firma zostanie powiązana z interesującym Cię regionem. Mowa oczywiście o Google Moja Firma – Profil firmy w Google.

  • Wybierz właściwą kategorię. W tym celu wejdź na Mapy Google i sprawdź, jakie kategorie wybrała Twoja konkurencja dla najważniejszych zapytań. Jest to bardzo ważna kwestia, która ma największy wpływ na Twoją dalszą widoczność w tych serwisach. Kategoria definiuje powiązane cechy i atrybuty.
  • Używaj wszędzie tego samego zestawu nazwy firmy, adresu i numeru telefonu. Bez zbędnych zmian czy urozmaiceń.
  • Usuń wszystkie zduplikowane dane firmy. Zduplikowane konta mogły zostać wprowadzone (i zapomniane) przez Ciebie, poprzednich „promotorów”, Twoich klientów, a nawet Twoją konkurencję. Powinna istnieć jedna (realna) odpowiedź na zapytanie o markę i powinno to być Twoje rzeczywiste i jedyne konto.
  • Aktualizuj informacje, dodawaj wysokiej jakości zdjęcia, komunikuj się z klientami. Konto powinno być aktywne i żywe. Tworzysz to wszystko dla realnych użytkowników.

Dokładnie te same zasady dotyczą pracy z innymi katalogami, takimi jak Panorama Firm itp. Zgodnie ze zlokalizowanymi zapytaniami, wyszukiwarki zawsze będą pokazywać wyżej swoje usługi oraz te katalogi i usługi, którym ufają. Wykorzystaj w nich możliwości awansu w 100%.

PRAWIDŁOWA STRUKTURA ADRESU URL

Kiedyś dość łatwo było zoptymalizować stronę internetową pod kątem zapytań georeferencyjnych. Po prostu wstaw toponimy do tekstu i tytułu – gotowe! W zasadzie przy niskiej konkurencji działa nawet teraz. Możesz nawet użyć tego samego tekstu, po prostu zmieniając nazwy miast lub dzielnic.

Ale jeśli istnieje przynajmniej jakaś konkurencja, potrzebne będą dodatkowe wysiłki.

Pierwszą rzeczą, którą musisz skonfigurować, jest struktura adresu (URL). Poprawnie zbudowana architektura witryny w najprostszy i najbardziej naturalny sposób pozwoli wyszukiwarce zrozumieć, o czym są Twoje strony i dla jakiego miasta lub regionu są przeznaczone.

Weźmy na przykład oklepane zapytanie „plastikowe okna”. W przypadku tej prośby, poniższa struktura sprawdza się dobrze, jeśli chcesz przenieść się do innych miast:

  • strona.pl / region / warszawa / plastikowe okna
  • strona.pl / region /krakow / plastikowe okna
  • strona.pl / region / gdansk / plastikowe okna

Ta struktura adresu URL praktycznie gwarantuje, że Google, jak i inne wyszukiwarki zrozumieją, co oferujesz i gdzie dokładnie.

Przyjrzyjmy się bliżej tej strukturze:

  • strona.pl to Twoja domena, adres Twojej strony głównej. Optymalizujemy stronę główną dla odpowiednich kluczy wysokiej częstotliwości bez odniesienia do lokalizacji lub w odniesieniu do regionu moskiewskiego.
  • strona.pl / region / – tutaj wskazujemy wszystkie lokalizacje, z którymi zamierzasz pracować. Ta strona będzie zawierała wszystkie linki do podstron miast lub dzielnic.
  • strona.pl / regiony / gdansk / – tutaj publikujemy linki do wszystkich usług, które planujemy promować w Gdańsku, jeśli jak zwykle masz ich kilka.
  • strona.pl / region / gdansk / plastikowe okna / – i tutaj już umieszczamy stronę docelową, aby promować usługi sprzedaży lub instalacji plastikowych okien. Jeśli struktura promowanych zapytań sugeruje zagnieżdżanie (na przykład jasne jest, że musisz utworzyć stronę z osobnym cennikiem lub stronę z usługami instalacyjnymi), możesz dodać zagnieżdżanie (strona.pl / region / gdansk / plastikowe okna / cennik /).

Taka struktura adresów i zagnieżdżanie stron docelowych pozwoli wyszukiwarkom na pozycjonowanie stron pod określone słowa kluczowe już na poziomie adresu URL.

JAK SKONFIGUROWAĆ LINKI WEWNĘTRZNE?

Linki wewnętrzne to zawsze dobry pomysł. Kiedy użytkownik czyta artykuł, a następnie klika wewnętrzny link, jest to wyraźny sygnał, że temat witryny jest interesujący dla odwiedzającego, a on ufa ci jako ekspertowi. A ten sygnał jest odczytywany nie tylko przez Ciebie, ale także przez wyszukiwarki.

JAK POPRAWIĆ SKUTECZNOŚĆ LINKOWANIA WEWNĘTRZNEGO?
  • Oceń szansę na kliknięcie linku. Jeśli link zawiera dodatkowe materiały uzupełniające treść strony, szanse są duże. Jeśli link prowadzi do strony polecającej, to też jest dobry link.
  • Określ, gdzie umieścić łącze(link prowadzący). Czy chcesz, aby odwiedzający od razu kliknął w link, czy też oczekuje się, że zapozna się z treścią prawie do końca.