Copywriting – opis kategorii

Jak napisać opis kategorii?

Opisy kategorii należą do najważniejszych rodzajów tekstów SEO. Kojarzymy je przede wszystkim z opisami kategorii produktowych w sklepach internetowych. Warto jednak stosować je również w innych rodzajach witryn (np. na blogach) – obok tagów, kategorie to najważniejszy element architektury większości witryn.

Opis kategorii ma na celu dokładne poinformowanie klientów o szczegółach oferty sklepu internetowego. Jednocześnie jest istotny dla pozycji strony w wyszukiwarce. Samodzielne pisanie opisów kategorii mija się z celem, gdyż nie pozwala na optymalne rozplanowanie ilości i rozmieszczenia słów kluczowych – przy pisaniu tego rodzaju tekstów marketingowych niezbędna jest ścisła współpraca między właścicielem witryny i agencją SEO.

Porozmawiajmy przy kawie…
Zapraszamy do niebowiązującego kontaktu

Jak opis kategorii wpływa na funkcjonowanie sklepów internetowych ?

Opisy kategorii SEO pełnią wiele istotnych funkcji nie tylko w pozycjonowaniu stron, ale także w marketingu internetowym:

  • są dodatkowym źródłem ruchu z wyników organicznych
  • są dobrym miejscem na umieszczenie słów kluczowych
  • całościowo informują klientów o ofercie sklepu
  • ułatwiają klientom poruszanie się po stronie
  • ułatwiają robotom Google zrozumienie architektury i tematyki witryny
  • są miejscem na umieszczenie linków wewnętrznych
  • zmniejszają współczynnik odrzuceń
  • pozwalają unikać duplikacji treści i kanibalizacji słów kluczowych
  • pozwalają wskazać klientom nowe, nieznane im dotąd produkty, budując popyt
  • pozwalają przedstawić klientom różnice pomiędzy modelami i wariantami produktów
  • dają możliwość stworzenia wizerunku eksperta w danej dziedzinie
  • wpływają na budowanie topical authority – nasycenie całej witryny ukierunkowanymi tematycznie treściami

Błędem jest przekonanie, że większość klientów nie czyta opisów kategorii produktowych w sklepie, w związku z czym mogą to być teksty SEO skierowane wyłącznie „do robotów”. Opisy kategorii to także doskonałe miejsce na marketing internetowy, budowanie świadomości marki i umieszczanie bezpośrednich zwrotów do klientów, które zachęcają do zakupu produktu.

Pisanie tekstów SEO to zawsze pewien kompromis pomiędzy pozycjonowaniem witryny (tzw. „teksty dla robotów”) a potrzebami klientów, ludzkich użytkowników witryny. Duże zagęszczenie fraz kluczowych, zwłaszcza używanych w nagłówkach i w formie mianownikowej, jest nienaturalne językowo i odstrasza użytkowników witryny. Jest jednak często konieczne ze względu na potrzeby pozycjonowania stron. To, czy opisy kategorii skupiają się bardziej na klientach, czy na potrzebach robotów Google, zależy od indywidualnych uwarunkowań każdej witryny. Nawiązując współpracę z dostarczającą tekstów agencją SEO warto mieć to na uwadze już na etapie wyboru fraz, na które chcemy pozycjonować podstronę z opisem kategorii.

Jak pisać opisy kategorii produktowych?

Wykształciła się popularna konwencja, według której opisy kategorii SEO nie zawierają nagłówków h2-h6, a stanowiący tytuł SEO podstrony nagłówek h1 jest bardzo zwięzły (ogranicza się do samej głównej frazy). Zdarza się też, że eksponowany na górze strony jest wyłącznie nagłówek opisu kategorii, a główna część tekstu jest w jakiś sposób ukryta przed użytkownikami (np. przez zastosowanie drobnej czcionki lub umieszczenie tekstu na samym dole podstrony). To nie zawsze trafny pomysł – nawet jeśli traktujemy opisy kategorii SEO przede wszystkim jako narzędzia pozycjonowania, podejście takie ogranicza możliwości ich zastosowania marketingowego. Niewątpliwie zdjęcia przykuwają uwagę klientów silniej, niż tekst – a więc to one powinny zazwyczaj zawierać najwięcej miejsca w podstronie z opisem kategorii. Można jednak postarać się, by teksty i materiały graficzne wzajemnie się uzupełniały, wzmacniając swoje oddziaływanie marketingowe,

Długość opisu kategorii SEO

Przyjmuje się, że minimalna długość opisu kategorii to około 300 słów, a najbardziej wartościowe teksty składają się z około 1000 słów. Długości tekstu nie warto jednak budować w sposób sztuczny, nieinteresujący dla potencjalnych klientów. Tekst opisu kategorii powinien być obszerny, ale nie może znacząco odbiegać od tematu. Algorytmy Google oceniają to, jak tekst odpowiada na zapytanie użytkownika wyszukiwarki – a więc to, jak tekst dopasowany jest do jego potrzeb. W związku z tym zbyt duża ilość informacji, które są luźniej powiązane z frazami, może przyczynić się do spadków pozycji. Lepszym miejscem na porady fachowe i bardzo szczegółowe informacje o produktach niż  opisy kategorii SEO są więc wpisy na blogu firmowym (które można przy tym podlinkować z opisu kategorii).

Język i styl opisu kategorii

Opisy standardowych usług i produktów technologicznych powinny być pisane zwięzłym, rzeczowym językiem. Potrzebne są jednak także pewne elementy wzbogacające opis kategorii – przykład zastosowania produktów, bogata informacyjnie grafika lub odesłania do szerszych informacji zamieszczonych na firmowym blogu. Produkty, które mają pobudzić zainteresowanie klienta (np. w branży odzieżowej i kulinarnej) opisywać można jednak w bardziej osobisty i oryginalny sposób. Nic nie stoi na przeszkodzie, by opis kategorii SEO tego rodzaju produktów pisać w pierwszej osobie, a więc w stylu blogowym – tak, by nawiązać z klientem osobistą więź i skłonić go w ten sposób do zakupu. Zawsze warto też uzupełniać opisy kategorii SEO w elementy typowe dla marketingu internetowego, takie jak umieszczone w widocznych miejscach call-to-action.

Dobry brief to podstawa udanej współpracy z agencją SEO

Teksty SEO to obszar, w którym właściciel sklepu internetowego powinien szczególnie ściśle współpracować z agencją SEO. Nie można liczyć na to, że agencja stworzy dobry zestaw słów kluczowych, a copywriter napisze dobry tekst bez znajomości specyfiki naszego biznesu. Warto więc przygotować staranne, wyczerpujące briefy, które ułatwią pracę copywritera i agencji. W briefie umieszcza się w zwięzłej formie oczekiwania co do merytorycznej zawartości tekstu i oczekiwanej stylistyki oraz skrótową specyfikację produktów. Tylko w ten sposób powstanie dobry opis kategorii – zwłaszcza wtedy, gdy nasza branża wymaga napisania trudniejszych tekstów, ze specjalistycznymi informacjami.  Brief powinien zawierać też określenie grupy docelowej, do której kierowany jest opis kategorii, przykład (próbkę stylu) oczekiwanego języka oraz dokładne wskazówki dotyczące słów kluczowych.

Opis kategorii SEO a pozycjonowanie stron

W opisach kategorii można umieścić wiele słów kluczowych

Opis kategorii to dobre miejsce na umieszczenie wielu słów kluczowych, w tym złożonych z wielu wyrazów. Jest więc bardzo ważny dla pozycjonowania long tails (pozycjonowanie „na długi ogon”). Rzadziej wyszukiwane i mniej ważne, ale za to bardzo liczne słowa kluczowe mogą przyciągnąć wielu klientów. Dobry opis kategorii SEO z wieloma słowami kluczowymi ułatwia też walkę o pozycję w Google z internetowymi gigantami, którzy dysponują znacznymi budżetami na pozycjonowanie trudnych fraz niezłożonych.

Linki wewnętrzne i anchory w opisach kategorii

Opisy kategorii stosunkowo rzadko zawierają linki wewnętrzne. To błąd – dodawać można do nich tak linki do podstron opisów produktów, jak i do podstron bloga firmowego. Pojedynczy opis kategorii SEO powinien być też dobrze powiązany z opisami podkategorii i z opisami kategorii nadrzędnych. Działania te znacznie poprawiają architekturę strony – ma to duże znaczenie dla zachowania robotów Google w witrynie. Co jeszcze ważniejsze, opisy kategorii wpływają na czas przebywania użytkowników na stronie oraz znacznie zmniejszają współczynnik odrzuceń – co także jest czynnikiem rankingowym. Istotne dla pozycjonowania jest też to, że linki wewnętrzne, które zawierają opisy kategorii SEO pozwalają algorytmom Google „zrozumieć” czego dotyczy treść podstrony (a więc przypisać im wyższe pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania).

Opis kategorii SEO pozwala unikać duplikacji treści

Thin content i duplikacja treści to elementy, które bardzo znacznie obniżają pozycje w Google. Oczywiście środkiem zapobiegawczym są tu interesujące, oryginalne i wyczerpujące opisy kategorii i opisy produktów. Najważniejszym sposobem, w jaki opisy kategorii SEO wpływają na pozycje w Google jest więc zapobieganie duplikacji contentu. Nieunikalny, skopiowany opis kategorii może skutkować nawet nałożeniem filtrów algorytmicznych na witrynę. Bardzo niekorzystny wpływ na pozycjonowanie mają też bardzo krótkie opisy kategorii SEO, składające się głównie z samych zdjęć towarów. Ta sama zasada dotyczy oczywiście także opisów produktów.

Opis kategorii SEO a elementy meta i nawigacja w witrynie

W SEO należy zwracać uwagę także na opisy meta i przyjazne dla użytkowników adresy podstron kategorii. Warto, by słowa kluczowe zawierał nie tylko sam opis SEO kategorii, ale także właściwy adres www podstrony. Struktura kategorii i tagów w witrynie sklepu internetowego to jeden z najważniejszych elementów SEO, a jednocześnie trudny do szybkiej naprawy. Szczególną uwagę należy zwracać na unikanie duplikowania nazw i adresów kategorii – w miarę możliwości nie powinny się one pokrywać ze sobą nawet częściowo. Wadliwa architektura strony i jej niewłaściwa taksonomia to jeden z pierwszych elementów, który należy wziąć pod uwagę rozpoczynając współpracę z agencją SEO. Ponadto często warto powiązać opis kategorii SEO z przemyślaną, wygodną dla klientów i robotów Google nawigacją okruszkową (breadcrumbs). Przed napisaniem opisów kategorii, konieczne będzie więc zaprojektowanie i wdrożenie związanych z nimi elementów nawigacyjnych i technicznych witryny.

FAQ

Jaka jest optymalna długość opisu kategorii produktowej?

Nie ma tu sztywnych reguł – zaleca się, by tekst SEO nie był krótszy, niż 300 słów. Nadmierna długość (ponad 1200 słów) wiąże się jednak często z odbieganiem od tematu, a więc spadkiem pozycji na najważniejsze frazy. Większe znaczenie ma optymalna ilość słów kluczowych i ich właściwy rozkład.

Ile słów kluczowych powinien zawierać opis kategorii?

Optymalne nasycenie tekstu frazami może ocenić tylko agencja SEO. Zależy ono od uwarunkowań witryny i od branży. Przecięte zalecane nasycenie frazą to około 3%. Sztywnych granic nie musi trzymać się każdy opis kategorii – przykład to branża budowlana, typowa ilość fraz jest tu dużo wyższa.

Czy opisy kategorii trzeba stosować na wszystkich typach stron internetowych?

Tagi i strony kategorii to główne źródło wewnętrznej duplikacji treści nie tylko na stronach sklepów. Często spotykamy przy tym nadmiar kategorii i tagów, z czym wiąże się także kanibalizacja słów kluczowych. Dobrze napisane opisy zawartości mogą zaradzić tym problemom na wszystkich typach stron

Czy opisy kategorii mogą konkurować z opisami produktów?

Tak, zdarza się, że opisy kategorii i produktów konkurują ze sobą o pozycje – zachodzi wtedy tzw. kanibalizacja słów kluczowych. Walka z nią jest trudna, algorytm Google działa tu w sposób nieprzewidywalny. Tylko najlepsze agencje SEO mają umiejętności i narzędzia do rozwiązania tego problemu.

Jak powinna wyglądać struktura kategorii i podkategorii?

Taksonomia strony powinna być możliwie prosta. Pojedyncza kategoria nie powinna zawierać więcej, niż kilkanaście podkategorii. Zazwyczaj nie zaleca się też, by hierarcha kategorii składała się z więcej niż trzech lub czterech poziomów.

Zapraszamy do kontaktu

5 + 2 =